Monday, April 13, 2009

Terbinanya sebuah baitul muslim. Alhamdulillah~

"Pernikahan menyingkap tabir rahsia
Perlunya iman dan taqwa meniti sabar dan redha
Bila masa senang syukuri nikmat tuhan
Susah mendatang tempuhi dengan tabah.."
Abg ngah dan ukhti Nazirah sesudah diijabkabulkan.

Alhamdulillah3X, 11 April 2009 (Sabtu) anak lelaki ustaz pengetua Rumah anak Yatim Darussakinah yang ku panggil "Abang ngah" telah selamat di ijabkabulkan dengan gadis pilihannya, Ukhti Nazirah-dekat2 dgn nama aku=). Pengalaman buatku kerana malam pernikahan itu, aku mengiringi rombongan pihak lelaki ke masjid. Siang tu aku berbual-bual dengan Abg ngah. "Abg Ngah berdebar tak?"."Mestilah, walaupun lafaz akad tu nampak mudah tapi rasa berdebar nak pegang tanggungjawab baru" jawab abg Ngah.Aku bersyukur kerana sebuah baitul muslim telah terbina akhirnya.
Tadi aku sempat membuka web iluvislam (pilihanku) dan membaca sebuah 'entry' yang padaku mempunyai penuh pengertian. Aku kongsikan sebahagian daripadanya buat semua. (http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1560)
Sedarlah semua wahai muslimah serikandi dan perwira Islam ... kalian akan dimadukan!

Jika dirimu bakal seorang isteri…
Terimalah kenyataan bahawa anda akan dimadukan, bahkan anda bukan isteri pertama yang bakal dikahwini tetapi anda adalah bakal isteri kedua kerana isteri pertama bagi suamimu ialah perjuangan Islam!
Perkahwinan ini telah lama dilangsungkan…
Kehadiran dirimu adalah untuk bersama berganding bahu memperjuangkan Islam bukan menjadi batu penghalang perjuangan suamimu. Janganlah jadikan dirimu sebagai punca serta merendahkan harga dirimu dengan terjadinya perceraian suamimu dengan isterinya yang pertama iaitu perjuangan islam!

Jika dirimu bakal seorang suami…
Terimalah bahawa anda bukanlah suami yang pertama yang bakal dinikahinya atau insan yang pertama yang dicintai dan disayangi oleh bakal isterimu! Bahkan dirimu adalah insan yang kedua yang dicintainya, kerana suami yang pertama baginya ialah perjuangan Islam dan memartabatkannya. Dia mencintaimu kerana dirimu mencintai islam dan memperjuangkan islam. Jika dirimu tidak sedemikian, sekelumit cinta pun tidak akan lahir dalam sanubari isterimu…
Bantulah isterimu atau suamimu dan kuatkanlah dia untuk meneruskan perjuangan islam ke serata dunia!!Takbir ! Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment