Wednesday, April 1, 2009

Kasih sejarak dua jari~

Masaulkhoir semua, petang ni aku nak kongsikan lagu adaptasi dari sebuah hadis sahih pada antum, lagu ini begitu dekat dengan diriku buat perkongsian dengan kalian.
Kasih Sejarak Dua Jari: Muadz
Inni mimma akhaafu alaikum mim ba'di
Ma yuftahu alaikum min zahratid dunia
wa zinatihaa..wa zinatihaa
(sabda nabi yg bermaksud):
Kurasakan gelisah terhadapmu pabila ku tiada,
terbukalah..perhiasan dunia kelak kau terpedaya...

Ana wa kaafilul yatim, fil jannati haakadza..
Aku dan penjaga yatim piatu..Di syurga, ditempatkan bersama..
Kaulah teman sejati..Ini janjiku padamu (ummat)
Ana wa anta seumpama..Dua jari ini..
Ana wa anta seumpama Dua jari ini..

Lirik: Xifu Naser
Hadis (arabic text): Sohih Bukhari

The song is about highlighting our prophet Muhammad SAW as an icon as he was indeed the humanitarian icon... He was a leader of the ummah yet a loving and caring father to the children. Pernah suatu hari nabi menegur srg sahabat yang kurang mesra dgn anaknya lalu nabi bersabda "adakah kamu tidak mencium anakmu itu, sahabat itu berkata tidak..maka nabi berkata lagi.. sayangilah dan kucuplah anak-anakmu kerana aku mengucup anak-anakku..."
Baginda juga seorang yatim dan begitu kasih kpd anak yatim. Jika kita rasa hebat melihat icon-icon barat mengambil anak-anak miskin dan yatim sbg anak angkat, ketahuilah bahwa nabi telah menjanjikan sesiapa yang membela dan menjaga anak yatim, tempat mereka di syurga adalah berhampiran dgn nabi, serapat dua jari ini (baginda berbuat tanda 'peace' tu dan tunjuk kepada para sahabat).
Inilah insan agung yang mengajar kita akan erti kasih sayang sesama insan. Yang tua dihormati dan yang muda disayangi. Bukan dikira ummat nabi sesiapa yang tidak mempunyai ciri-ciri ini (maksud hadis)

Sesungguhnya, pada lagu ini, kesayuan kita membayangkan nabi dibesarkan sbg anak yatim, membawa pula suatu risalah yang ditentang kaumnya sendiri, dan juga terkandung, peringatan kpd kita agar berbuat baik pd al'aytaam (anak2 yatim).. dan anugerah yg sgt besar bagi mereka yang berbuat demikian.. ia motivasi untuk diri kita...

Gambar kenangan bersama sahabatku Nasihah, Zaleha, "Mak Sa'adiah" (tengah), "Mak Yam" (bertudung biru) dan "Ayah". Terima kasih Ayah kerana memasakkan untuk kami warga Darussakinah makanan setiap hari. Kerana Ayah, aku kini semakin cekap di dapur=) Alhamdulillah.

Sahabat-sahabat, doakan aku tak pernah lelah membantu ustaz pengetua menjaga kebajikan anak-anak yatim Darussakinah, mereka adik-adik yang ku kasihi kerana Allah. Doakan aku kuat semangat untuk meng'islah'kan mereka. Sungguh taklifan ini bukan semudah yang disangka. Perlukan kesabaran dan kasih sayang diiringi doa dan qudwah hasanah dari kakaknya ini. Adik-adik di Rumah Anak Yatim Darussakinah ini adalah harapanku moga menjadi syabab mustaqbal yang cemerlang dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment