Sunday, July 26, 2009

Moments with Bro. Idris Tawfiq

We plan, Allah plans and Allah is the best planner. Words that I admit the most. Alhamdulillah, berpeluang menghadiri jemputan oleh Khalifah Institute di Hotel Flamingo, Ampang pada malam 25 Julai yang lalu. Dan peluang ini sangat2 bermakna kerana berpeluang bertemu dengan bro. Idris Tawfiq. Beliau sangat "friendly" dan aku begitu kagum dengan perjalanan hidupnya yang diberikan Allah kepadanya nikmat hidayah yang sungguh istimewa dan bermakna. Alhamdulillah.
Bro. Idris Tawfiq at Flamingo Hotel
Hidayah yang teristimewa
Latar belakang beliau begitu terasa dekat denganku kerana beliau juga seorang pendidik di tempatnya. Beliau berasal dari United Kingdom dan kini menetap di Egypt. Bro Idris Tawfiq dahulunya adalah bekas paderi Roman Katolik sebelum memeluk agama Islam. Beliau menemui hidayah Islam apabila melihat akhlak mulia yang ditunjukkan oleh seorang budak lelaki Muslim berumur 10 tahun ketika pertama kali kembara beliau ke Mesir. Akhlak yang baik akan memikat sesiapa sahaja.. Jika kita selalu menunjukkan akhlak yang baik kepada sahabat2 yang BELUM LAGI ISLAM.. InsyaAllah itu akan menyumbang kepada keislamannya suatu hari nanti..
Apabila kita kembali kepada period dakwah Rasulullah S.A.W, kita dapat melihat terpesonanya orang untuk masuk Islam salah satunya disebabkan hebatnya akhlak Rasulullah..Terdapat sekian banyak dalil yang membuktikan bahawa akhlak yang mulia merupakan ciri-ciri seorang Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah. Di antaranya adalah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala berkenaan ciri-ciri Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:

Dan bahawa sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) mempunyai akhlak yang amat mulia. [al-Qalam 68:04]
Kini bro. Idris Tawfiq seorang aktivis yang banyak menghadiri ceramah2 membawa mesej Islam yang indah. Beliau membawa peranannya sebagai dai'e untuk menyampai dan menyebarkan keindahan Islam pada ummah di seluruh dunia, membuatkan aku begitu kagum dengan beliau.Buat sahabat2 yang ingin mengenali beliau dengan lebih lanjut bolehla layari: www.idristawfiq.com. May Allah bless your journey of life =)
My cousin and I with bro. Idris Tawfiq

No comments:

Post a Comment