Wednesday, March 11, 2009

Darussakinah

Masaulkhoir, Alhamdulillah tadi baru lepas jaga exam untuk paper Mathematics for Class Form 2. Minggu ni minggu imtihan sebelum cuti sekolah menjelma.Huhu, memang agak kasihan tengok mereka. Soalan dalam bahasa Inggeris, students tak berapa faham, mujurlah aku ni jenis guru yang punyai tahap empati yang tinggi, sorang2 angkat tangan, "Teacher, tak faham la..."."OK, Teacher datang" jawabku, habis satu row ke row, semuanya ambil kesempatan bertanya.

Mungkin inilah asbab kenapa ramai pendidik yang anti PPSMI. Since mengajar di kawasan pedalaman, banyak real things yang dipelajari. Yang pasti tugas mengajar dan mendidik dua elemen yang berbeza. (Ok, isu PPSMI kita cerita entry lain kali ye)
Entry kali ni dan seterusnya nak cerita kisah "Darussakinah". Tempat yang penuh cerita suka duka, For those yang dah tahu, Darussakinah adalah nama tempat tinggal anak2 yatim, di mana tempat aku menetap sekarang sepanjang bergelar guru praktikal.Sungguh perancangan Allah itu Maha Hebat. Tinggal bersama anak-anak yatim banyak mengajar erti bersyukur dan belajar menghargai kehidupan.

Inilah wajah2 anak-anak yatim di Rumah Anak2 Yatim Darussakinah. Masa ni kali kedua aku datang bersama sahabatku Monirah (dalam gambar) tahun 2006. Wajah2 yang dahagakan kasih sayang. Sebahagiannya dah kembali ke pangkuan ibu masing2. Kakak sentiasa doakan kalian walau dimana kalian berada. Uhibbukum lillah (^^)

No comments:

Post a Comment