Monday, February 22, 2010

The miracle of Hidayah~

Salam alaik buat semua. Minggu ini adalah minggu mujahadah buat saya. Tugas-tugas sekolah bersifat teknikal yang terlalu banyak perlu saya uruskan. Terlalu lelah, namun saya akui semangat yang terbina memberi kekuatan untuk saya terus melangkah. Anak-anak murid adalah sumber kekuatan saya. Saya gembira bila setiap hari ke sekolah, saya ditegur dan disapa oleh pelajar-pelajar, dan yang pastinya saya tidak jemu menghadiahkan senyuman pada mereka.

Semalam selepas pulang dari sekolah jam 7.00 petang, saya menerima panggilan telefon.

"Assalamualaikum, siapa ni?"

"Cikgu, ni saya William"

"Oh, William. William di mana sekarang ni?"

"Saya sekarang tinggal di Kajang. Bulan Mac ni saya akan ke PLKN. Cikgu, macam mana nak hubungi pihak PLKN sebab saya dah pindah rumah. Takut surat tak sampai. Cikgu apa khabar?"

"Cikgu sihat Alhamdulillah. Ok takpe, nanti cikgu check di internet no telefon PLKN. Cikgu sekarang mengajar sesi petang"

"Oh, cikgu, nanti cikgu beli majalah Millenia atau Al-Islam keluaran Februari. Ada tentang kami sekeluarga"

"InsyaAllah nanti cikgu beli. Jaga diri baik2"

"Baik cikgu, Assalamualaikum"

"Waalaikumussalam"

Saya tersenyum panjang menerima panggilan telefon tersebut dari seorang bekas pelajar di sekolah saya..sungguh terharu kerana beliau mengingati saya sedangkan saya tidak berpeluang mengajarnya..

The Memory

Sewaktu saya posting tahun lepas, saya berpeluang membantu pihak sekolah mengurus pelajar-pelajar yang mengambil peperiksaan SPM. Waktu itu masih saya ingat, ada seorang pelajar berbangsa India datang ke sekolah untuk mengambil SPM dan beliau telah memberitahu pada salah seorang guru bahawa beliau telah memeluk agama Islam.
Saat itu, saya begitu bersungguh untuk mengenali pelajar tersebut. Walaupun saya adalah guru baru, tapi saya begitu bertekad untuk berjumpa pelajar berkenaan. Setelah mengenalpasti pelajar itu, saya mengambil peluang untuk bertemunya di kantin sekolah. Waktu itu saya masih ingat, pelajar tersebut sedang asyik mendengar lagu-lagu Tamil melalui handphonenya.

"Boleh cikgu jumpa kamu sekejap"

"Boleh, ada apa cikgu"

"Kamu William kan? Cikgu dapat tahu kamu dah masuk Islam" saya menyapanya dengan senyuman.

William tersenyum

"Tahniah, welcome William to our big family. In Islam, we are brothers and sisters tanpa mengira bangsa dan pangkat. If you have anything to ask, you can ask me. I'm here to help you" bicara saya pada William.

" Terima kasih banyak2 Cikgu" balas William

William berbangsa India dan pada asalnya beragama Kristian mazhab Jenovah. Beliau memberitahu saya bahawa keinginannya untuk memeluk Islam kerana beliau suka melihat Muslimin solat beramai-ramai pada hari Jumaat.

Allah..begitu hebat hidayah Allah. Alhamdulillah, pertemuan saya dan William begitu bermakna. Waktu itu saya berharapan, moga saya berpeluang membantu muallaf seperti William pada masa akan datang kerana beliau adalah pelajar saya. Saya doakan moga hidayah Allah terus memimpinnya menjadi Muslim yang baik. Allahuakbar!

PERKIM Ampang

Menyoroti kembara perjalanan hidup, Alhamdulillah, penglibatan saya dengan PERKIM Ampang semenjak saya di UPSI setahun lalu, telah membina suatu paradigma yang baru dalam hidup saya. Medan ini telah membina keyakinan dan kekuatan buat saya tentang pentingnya berdakwah pada non-Muslim.

Fikrah saya telah berubah sejak keterlibatan dengan PERKIM Ampang. Di sekolah, saya melihat anak-anak murid sebagai mad'u. Tidak kira bangsa dan agama. Sedayanya saya menyampaikan pada anak-anak murid saya tentang keindahan Islam.

Kenangan bersama-sama peserta-peserta dan speakers, Bro Lim dan Bro Amin ketika "Interactive Dakwah Training" anjuran PERKIM Ampang.

Peluang beberapa kali menjadi saksi pengIslaman muallaf ketika bersama PERKIM Ampang, telah membuatkan saya bermuhasabah bahawa hidayah Allah itu luas dan amat berharga. Justeru kita perlu berusaha menyampaikan keindahan Islam.

Dakwah mesti bermula dengan niat yang ikhlas dan kasih sayang. Keindahan akhlak amat penting sebagaimana baginda Rasulullah s.a.w digambarkan mempunyai akhlak yang sangat terpuji dan sentiasa "welcome" kepada sesiapa sahaja yang berjumpa dengannya tanpa mengira batas usia, keturunan, warna kulit malahan jantina.

Ayuh kita tingkatkan kesedaran berdakwah kepada non-muslim dalam diri kita. Walau hanya dengan menunjukkan contoh yang baik kepada mereka. Buatlah sekadar yang kita mampu. Mudah-mudahan mereka dapat menyampaikannya kepada kawan-kawan mereka pula. Usaha yang kecil jika di lakukan secara berterusan, Insyaallah akan memberikan impak yang besar. Dan ingatlah ukuran kejayaan dalam berdakwah bukanlah berdasarkan berapa ramai orang yang revert. Tapi bagaimana kesungguhan kita dalam menyampaikan kebenaran. Allah Knows~

Jalan ini jalan JAUH. Matlamat akhir itu HAKIKI. Mencapainya memerlukuan KESABARAN dan KETEKUNAN, ujian adalah KAYU UKUR iman. Tinggi rendah iman diukur daripada NATIJAH di akhir ujian. Tetaplah TSABAT, Janji-Nya PASTI~

3 comments:

  1. salam sis

    nice sharing..

    mohon copy tulisan utk disisipkn di blog sy

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah kak...
    Teruja sy baca ape yang kak tulis..

    Nak sangat sy g pogrem kat PERKIM tu..
    Semoga sy ada kelapangan nnt..

    ReplyDelete
  3. Buat bro Yusuf mujahidin, silakan.. moga bermanfaat buat semua. Alhamdulillah=). Moga terus bersemangat menyambung tali perjuangan Rasulullah ini~


    Buat akhi Zul, besar harapan kak moga kamu diberi kelapangan untuk menghadiri program PERKIM.InsyaAllah. Go forward young Muslim!

    ReplyDelete