Wednesday, March 3, 2010

The hearts of my students

BismillahirrohmanirRahim,

Semalam adalah hari yang agak hectic buat saya but I'm really happy transmitting and delivering knowledge to my students. Yesterday I've entered four classes, Form 5 (Biology), Form 4 (Biology) and Form 1 (Science)- two classes. But one thing happened that really made my heart sank when I entered the last class for yesterday.

Students' hope

I'm so excited when I saw my students outside the Science Laboratory. Pelajar-pelajar Tingkatan 1F begitu bersemangat untuk masuk ke makmal petang semalam. Kelas mereka adalah kelas terakhir yang saya ajar semalam. Sedang mereka bersedia di kerusi bersama buku-buku. Suddenly... my handphone sent a singnal.

"Nazihah, ada meeting sekarang di bilik Gerakan, datang ye" SMS yang saya terima.

Allahuakbar, semua mata anak-anak murid memandang saya. Beratnya mulut ni nak berbicara. Rasa bersalah pada mereka semua.

"Ok class, Cikgu minta maaf sangat-sangat. Cikgu baru tahu ada panggilan meeting dan terpaksa pergi. Kamu semua masuk ke kelas semula ye. Jaga diri dan kawal kelas"

"Cikgu..selalu waktu kami Cikgu mesti ada meeting..Kami baru nak belajar.." keluh anak murid saya.

Ya saya akui, minggu lepas perkara yang sama berlaku pada kelas 1F. Waktu yang sama, saya dipanggil untuk meeting. Kali ini sekali lagi kelas terpaksa di tunda..

Aduh..sedihnya. Benar-benar rasa bersalah untuk meninggalkan kelas. Tapi keberadaan saya dalam meeting adalah perlu kerana memegang amanah sebagai Bendahari program penting sekolah.

Semalam saya dihimpit rasa terkilan, sepanjang meeting saya memikirkan anak-anak murid. Ya Allah berilah peluang agar saya dapat berlaku adil pada mereka.

Love the Knowledge

I always tell my students that "Life is an open secret", I try my best instilling in themselves to love knowledge. I'm so touched with my students' arts that they have done in their Science note books.

My hope

Hari ini saya akan mengajar seperti biasa. Moga hari ini jauh lebih baik dari semalam. Realizing that I'm not just a teacher but have to fulfill my responsibility as Khalifah of Allah.Moga yang terbaik dapat diberikan buat anak-anak muridku. May Allah ease everything.

2 comments:

  1. bangun..assalamualaikum cikgu..
    bismillahirrahmanirrahim..blabla(bc doa)

    tetibe teringt kisah kiter dlm klas dlu..waa, skg ko kt kelas lg..mengajar plak..mantoopp!!

    yeah, kesian kt bdk2 yg bersemangat tu. why not ko snetiasa sedia dgn 'modul pembinaan insan', so bile ko tetibe x masuk klas..ader something keje yg ko kasi & membuatkan deorg enjoy berfikir bsama2 deorg & mengaitkan dgn kebesaran Allah.. science leads to The Almighty rite..

    slmt bertugas mendidik anak2 murid!! krm slm kt bdk2 bio eh..good luck!

    ReplyDelete
  2. MasyaAllah, what an AMAZING idea. TQ so much Ain! InsyaAllah will be prepared with kinda things like that. Great minds think alike. May Allah bless you. Keep moving!

    ReplyDelete