Wednesday, October 14, 2009

Precious moments of being an ALAMINian~

Sobahulkhoir semua, moga semuanya dalam sejahtera bersama kesyukuran atas nikmat teristimewa dari Allah, nikmat iman dan Islam. Alhamdulillah sudah hampir 2 minggu lebih diri ini telah menamatkan taklifan sebagai Muallimah (guru sementara) di Sekolah Menengah Islam Al-Amin Bangi. Subhanallah banyak ilmu didapati di sana. Kerinduan pada suasana persekolahan, biah solehah di sana, keramahan guru-guru serta gelagat anak-anak murid memang tidak dapat dinafikan. Pengalaman mengajar Sains dan Geografi memberi input pengetahuan bermakna buat diri ini agar terus berusaha menimba dan menyampaikan ilmu. Being a life-long learner.Credit buat anak-anak murid kelas Tingkatan 1 Tabari (Sains), 2 Kindi & 2 Ar-Razi (Geografi) dan 3 Farabi & 3 Ghazali (Sains) yang banyak memberi kenangan buat muallimah=)

Gambar yang sempat dirakam sebelum pulang dari mengajar di suatu petang =)

Dedikasi dari Muallimah

Buat anak-anak murid yang baru sahaja selesai dalam perjuangan PMR, mabruk alaikum muallimah ucapkan. Setelah kalian berusaha bersungguh-sungguh, ingatlah sebagai orang beriman teruskan berdoa dan tawakal. Jangan pernah berhenti berdoa. Doa itu bukan sahaja ibadat, tetapi talian hayat yang mengakrabkan kita dengan Yang Maha Pencipta dan akrabkan kita dengan insan-insan yang kita doakan. Doa mendekatkan yang jauh, doa mengakrabkan yang dekat, doa mengukuhkan ikatanyang ada, doa meleraikan kekusutan, doa mengamankan yang bergelora dan doa menyelesaikan persoalan yang mendera.

Pada muallimah, kalian punya potensi yang besar sebagai syabab dan fatayat yang berjaya dan dapat berbakti untuk Islam dan ummah. Manfaatkan kelebihan akal fikiran yang Allah berikan agar kita sentiasa zikir dan fikir~

Sharing is caring~

Last but not least, buat anak-anak muridku, andai kalian masih ingat, beberapa kali di dalam kelas Muallimah ingatkan bahawa kita semua adalah Khalifah Allah. We have been specially selected by Allah to be His Khalifah. Therefore as Khalifah of Allah there are 3 responsibilities that we have to fulfill:

1. Make myself good

Quran: (Surah Al-Hijr:29)

Hadith: Actions are judged by motives (niyyat), so each manwill have what he intended (Sahih Bukhori & Muslim)

2. Help others to be good

Quran: (Surah Al-Imran:14)

Hadith: Religion is nasihah (Sahih Muslim)

3. Make the physical world clean & beautiful

Quran: (Surah al-Mulk: 15)

Hadith: The world is green and sweet, and Allah has made you gavernors (Khalifah) over it to see how you behave. (Sahih Muslim)


Go Forward Young Muslims! Ukhuwah fillah abadan abada.

Stay keep in touch!- from Muallimah Nazihah

** "Muallimah" adalah bahasa ganti diri penulis yang digunakan ketika menjadi guru di Sek Men Islam Al-Amin Bangi~

4 comments:

  1. Bestnye artikel ni muallimah nazihah...you are a great teacher, instead of teaching them to be good students, you didn't forget to tell them about Islam, the purpose of our life, struggle and all that..yup, this is the right way, teach them how to be great MUSLIM..

    ReplyDelete
  2. salam ukhti,
    tak sangka ukhti jd cg kat sekolah tu. Ana dulu pernah buat program kat sekolah tu..

    ReplyDelete
  3. Salamz muallimah..

    truly, one of the best teacher ever in Al-Amin Bangi... Everyone hope muallimah to stay for at least untill end of this year. Tapi nak buat macam mana kan, dah ditakdirkan..

    Masih ingat first class muallimah, cerita pasal khalifah Allah, dan macam2 lagi..

    (ana still treasure the little green-yellow card.. hehehe.. )

    ReplyDelete
  4. Buat sepupuku yang dikasihi fillah, Maryam Jameelah, syukran katsir atas motivasi ukhti.

    Buat sahabat, akh TG, selamat men'tarbiyyah' ummah dan melaksanakan taklifan sebagai guru dengan sebaiknya.

    Buat anak murid muallimah, Muhd Alfateh, moga kamu jadi syabab mustaqbal yang berguna untuk Islam dan ummah. Go forward young Muslim=)

    ReplyDelete